PRIMJER IZRAĐENOG INDIVIDUALIZIRANOG KURIKULA – TEHNIČKA KULTURA 8.R. OSNOVNE ŠKOLE,
REDOVITI PROGRAM UZ PRILAGODBU SADRŽAJA I INDIVIDUALIZIRANE POSTUPKE (SMJERNICE ZA
RAD S UČENICIMA S TEŠKOĆAMA, 12.7. 2021. MZOiM)
PRIMJERENI PROGRAM / KURIKUL ODGOJA I OBRAZOVANJA REDOVITI PROGRAM UZ PRILAGODBU
SADRŽAJA I INDIVIDUALIZIRANE POSTUPKE
RJEŠENJE OD: (Navesti nadnevak izdavanja Rješenja primjerenog programa / kurikula obrazovanja)
IME I PREZIME UČENIKA: X
ŠKOLSKA GODINA: 2024/25.
NASTAVNI PREDMET: Tehnička kultura
UČITELJ: Alenka Šimić
RAZREDNI ODJEL: 8.a.
STRUČNI SURADNIK / STRUČNI SURADNICI Osobe koje stalno/povremeno pružaju potporu u
nastavi (npr. pomoćnik u nastavi, stručni komunikacijski posrednik, stručni tim):
INICIJALNA PROCJENA (opisati osobitosti školskog učenja – pažnja, koncentracija, pamćenje,
samostalnost, vještine, potrebe, interese, predznanja): Jaka strana učenika jest veliki interes za
tehniku i cjelinu elektrotehnika, a najslabija je strana otežano pamćenje.
OSOBITOSTI ŠKOLSKOG UČENJA
Učenik:- sluša sugovornika i samostalno se uključuje u razgovor – znanje može iskazati uz pomoć i
podršku nastavnika – u većini situacija prihvaća suradničke oblike rada – uzorno se ponaša – koristi
manji broj osnovnih pojmova vezanih za računala- na postavljena pitanja odgovara nepotpunim
rečenicama – uspijeva zapamtiti bitne odrednice obrađenog nastavnog sadržaja – zainteresiran je
za sadržaje koji se usvajaju – djelomično razumije složeniji tekst, potrebno pojednostavljivanje i
skraćivanje – izvodi zaključke uz pomoć / prema modelu- otežano pamti veće količine podataka –
prepisuje tekst djelomično točno i pregledno – ima nedovoljno uredan rukopis – usvojio je tehniku
čitanja, ali otežano razumije pročitano – orijentiran je u odnosu na radnu površinu – uglavnom uz
pomoć i podršku obavlja aktivnost u zadanom vremenu – organizira sadržaje i načine učenja uz
pomoć nastavnika
ODGOJNO –OBRAZOVNE POTREBE UČENIKA
Postoji odgojno-obrazovna potreba: – za slikovnom podrškom ili konkretnim predmetom uz
pojašnjavanje novog pojma – za rastavljanje sadržaja na manje cjeline – za postupnim uvođenjem
novih pojmova – za češćim ponavljanjem ključnih pojmova – za raščlanjivanjem demonstracija na
dijelove, davanje uputa prema etapama rada – za izvođenje rada uz promatranje modela po
koracima – za smanjenje broja činjenica – za dodatno ponavljanje i objašnjavanje – za postavljanje
zadataka na učeniku interesantan način (prepoznavanje i povezivanje)- za ohrabrivanjem i
jačanjem samopouzdanja- za stalnom motivacijom za učenje (učenje na zadatcima koje učenik
uspješno rješava, pohvaljivanje, povratna informacija) – za stvaranjem opuštajuće atmosfere – za
čitanjem kraćeg i pojednostavljenog teksta – za jasnim uputama nastavnika napisanim na ploči ili
nastavnom listiću – za provjerom razumijevanja teksta (usmjeravanje na bitno, povezivanje s
konkretnim i iskustvenim) – za skraćivanjem opsega sadržaja za učenje, isticanjem bitnog za
učenje, davanjem konkretnih primjera
Priprema za nastavni sat – učenik koji se školuje po posebnom programu uz individualizirane
postupke (intelektualne teškoće, višestruke teškoće)
Nastavni predmet: Tehnička kultura
Razred: 8.
Nastavna cjelina/tema: Elektrotehnika
Nastavna jedinica: Zaštita pri radu s el. strujom
Cilj i ishodi nastavne jedinice:
C. 8. 1. Učenik objašnjava dobrobiti električnih tvorevina, štetne učinke na
prirodni okoliš i pravilne postupke uporabe i održavanja. -navesti opasnosti od strujnog udara u kućanstvu, navesti učinke električne struje na ljudski
organizam, opisati postupak pružanja pomoći unesrećenom pri strujnom udaru, prepoznati i
navesti zadaću FID sklopke.
Oblik rada: frontalni i individualni
Tip sata: obrada novog sadržaja
Nastavne metode:- metoda govorenja i slušanja- metoda razgovora- metoda čitanja i pisanja-
metoda demonstracije- metoda praktičnog rada- metoda crtanja
Nastavnici trebaju osim uobičajenih načina, metoda i postupaka poučavanja primijeniti i neke
specifične načine, metode i postupke: – učenika smjestiti bliže ploči i nastavniku te ga upoznati s planom izvođenja nastavne cjeline radi
mogućnosti predviđanja cjeline zadatka -tijekom sata stalno imati na umu očekivane ishode -važno je izražavati se jednostavnim rečenicama i učenicima razumljivim riječima -koristiti različite vrste podražaja – vidne, slušne, taktilne kod obrade novih sadržaja -poticati na prepisivanje osnovnih pojmova, ali pripremiti presliku planna ploče -pročitati umjesto učenika ako je potrebno -koristiti prerađene, sažete, jednostavnije tekstove -u udžbeniku jasno označiti mjesta koja su bitna – rečenica, pravilo, primjer, slika, postupak – koristiti mnogo konkretnih primjera, slika povezanih s učenikovom životnom sredinom -prilikom učenja koristiti podsjetnike primjerene učeniku -pismeno rješavanje zadataka (po završetku jednog zadatka, zadati novi…) -ohrabrivati učenika u spontanom izražavanju i poticati ga na samostalnost u radu -opažati ponašanje učenika za vrijeme izvođenja zadatka -koristiti različite oblike rada u skupini kao podrška vršnjaka i razvijanje učenja u timu
-davati detaljnu povratnu informaciju o dobrim i lošim stranama uratka -verbalno ohrabrivati za dobar uradak, trud i poželjno ponašanje -jasno obrazložiti odgojno-obrazovne ishode i očekivanja -naglasiti ono što će se u nastavnoj jedinici učiti i završiti kratkim ponavljanjem onog što se
naučilo u aktivnoj interakciji s učenicima -provjeriti je li učenik zapamtio ili točno zabilježio domaću zadaću – izbjegavati negativne primjedbe – istaknuti što je učenik dobro napravio.
Prilagodba materijala za učenje i ispitnih materijala: predočiti obrazovne sadržaje, koristiti
podebljana (bold) ili istaknuta (highlighted) slova; koristiti boje; izbjegavati kosa slova (italic) i
podcrtani tekst povećati razmak između slova i redaka i odvajati retke dvostrukim razmakom,
retke poravnavati na lijevoj strani, izbjegavati obostrano poravnanje razdijeliti tekst u manje
cjeline i organizirati ga u natuknicama ili pomoću numeričkog nabrajanja u odvojenim redcima, a
ne u kontinuiranom nizu jednostavno oblikovati stranicu; pozadinska grafika može tekst učiniti
teško čitljivim, skratiti, razlomiti i semantički pojednostaviti rečenice, dati mogućnost
nadopunjavanja odgovora ili zaokruživanja točnih odgovora, treba dodatno pojasniti one riječi za
koje se pretpostavlja da ih učenik ne razumije.
Nastavna sredstva i pomagala:
Pametna ploča
ploča i kreda
pripremljeni plan ploče
pripremljeni individualizirani nastavni listići
udžbenik, bilježnica i pribor za pisanje i tehničko crtanje
Plan ploče
Zaštita pri radu s el. strujom -opasnost od strujnog udara: grčenje mišića, prestanak rada srca, unutarnje i vanjske opekline -max dodirnog napona za izmjeničnu struju je 50 V, a za istosmjernu 120 V
Pomoć unesrećenom: -prekinuti dovod električne struje -bez svijesti- bočni položaj (112 ili 194 ) -pri svijesti- utopliti i napitak -pozvati stručnjake za popravak kvara
FID sklopka-zaštita ljudskih života od strujnog udara.
Nastavni list sa zadatcima
- Navedi opasnosti od strujnog udara.
- Opiši pomoć unesrećenom.
- Čemu služi FID sklopka?
Tijek nastavnog sata
- Kratko ponavljanje pomoću pitanja s naglaskom na novim pojmovima iz prethodne
nastavne jedinice. Učenici su smješteni u neposrednoj blizini nastavnika i školske ploče.
Pokušati odgovoriti na lakša, konkretna pitanja na razini imenovanja i prepoznavanja.
Provjeriti ima li učenik pripremljen udžbenik, bilježnicu i pribor. Na početku kratko izložiti
plan za nastavni sat te očekivanja od učenika. Poticati ga na aktivnost pomoću pitanja. - Najava teme nastavnog sata: Važnost poznavanja opasnosti od strujnog udara i načina
pružanja pomoći unesrećenom u svakodnevnom životu (navesti nekoliko primjera-
grčenje mišića, prestanak rada srca, unutarnje i vanjske opekline). Danas ćemo
proučavati Zaštitu pri radu s el. strujom (zapisujemo naslov na ploču). Znate li koliko
iznosi max dodirnog napona za izmjeničnu struju? 50 V A za istosmjernu? 120 V - Učinci električne struje prilikom strujnog udara: -fiziološki (grčenje mišića …) -kemijski
(rastvara staničnu tekućinu …) -toplinski (izaziva opekline … ) Najviša vrijednost dodirnog
napona za izmjeničnu struju iznosi 50V, a za istosmjernu 120V. FID sklopka štiti ljudske
živote od strujnog udara. T4. Učenici rješavaju radni list i predaju ga učitelju. Metoda
usmenog izlaganja i demonstracije. Metoda pisanja i crtanja. - Praktični dio. Učenik uz stručnu pomoć na osnovu tehničke dokumentacije izrađuju čvrsti
električni spoj s luster spojnicom. - Vrednovanje rada- Vrednovanje za učenje (minuta za kraj)
Potrebna nastavna sredstva, pomagala i ostali materijalni uvjeti rada:
Kutija s materijalom. Udžbenik i tehnička dokumentacija – radni listovi P1 i T1.
Korelacijske veze metodičke jedinice s ostalim predmetima i područjima:
FIZ OŠ D.8.2.Analizira učinke električne struje i magnetizam.
FIZ OŠ D.8.3.Analizira električnu struju i napon te primjenjuje koncepte rada i snage.
FIZ OŠ A.8.4.Objašnjava električni otpor vodiča.
odr C.3.1. Može objasniti kako stanje u okolišu utječe na dobrobit.
C.3.1.B. Obrazlaže potencijalne opasnosti u kućanstvu i okolini.
pod B.3.2. Planira i upravlja aktivnostima.
osr A.3.3. Razvija osobne potencijale.
ikt A.3.3. Učenik aktivno sudjeluje u oblikovanju vlastitoga sigurnog digitalnog okružja.
pod A.3.3. Upoznaje i kritički sagledava mogućnosti razvoja karijere i profesionalnog
usmjeravanja.
uku B.3.1. 1. Uz povremenu podršku učenik samostalno određuje ciljeve učenja, odabire
strategije učenja i planira učenje.